Proč si děti hrají?

Proč si děti hrají?
Co je hra? Proč si dítě hraje? Jak by si mělo dítě hrát, aby byl jeho tělesný a duševní rozvoj podporován? Jakými hračkami můžeme děti podněcovat? Zamyšlení nad smyslem a úlohou hračky v životě dítěte přinášíme v následujícím článku.
Neznalý člověk by mohl namítat, že hra je jen obyčejné vyplnění volného času, kterého má dítě dostatek. Znalí rodičové a všichni pedagogové ovšem vnímají především její přínos pro vývoj dítěte a pro celou jeho osobnost.
 
Abychom byli schopni uvědomit si a pochopit smysl a význam hry v životě dítěte, je nezbytné, abychom si dokázali odpovědět na následující otázky.
 
Co je hra? Proč si dítě hraje? Jak by si mělo dítě hrát, aby byl jeho tělesný a duševní rozvoj podporován? Jakými hračkami můžeme děti podněcovat?
 
Už jste někdy přemýšleli o tom, co se děti učí poté, co se narodí? Učí se jak mluvit, sedět , chodit a běhat. Poznávají jednotlivé věci a také to jak fungují. Učí se poznávat svět kolem sebe, lidi v něm a zákonitosti, podle kterých se vše odehrává. Všechny tyto věci se dítě učí nejprve tím, že si hraje s hračkami.



Obr. 1 Didaktická hra "Travellino Kids" - doprovoďte děti při jejich výletní cestě kolem světa.
 
Hrou dítě poznává svět. Hra představuje pro dítě výzvu k prozkoumávání věcí a vztahů kolem sebe. Prostřednictvím hry se učí. Hra rozvíjí osobnost dítěte a tím ho připravuje pro učební, pracovní a jiné činnosti pro celý další život. Hra plynulým způsobem připravuje dítě pro školní docházku.
 
Děti se při hře setkávají s hodnotami, které zároveň pomáhají spoluutvářet. Hra rozvíjí estetické cítění, probouzí fantazii a podporuje sebevědomí dětí. Prostřednictvím hry se dítě vyvíjí a roste. Hračky plní funkci nástrojů, které děti k této hře používají.

Hra pomáhá při výchově a vzdělání dítěte po mnoho generací. Lidská osobnost je formována nejsilněji vlivem výchovy a svojí vlastní činností. Hra představuje jedinečnou příležitost, kdy je dítě možno lépe poznat a na tomto základě ho lépe vychovávat.
 
V současné době jsme obklopeni nepřeberným množstvím hraček, které si jen umíme představit. Úlohu zkušenějších a rozumnějších by při výběru hraček měli vždy plnit rodiče, kteří přání svých dětí, které se obvykle dožadují hraček, jež viděly v televizní reklamě nebo při návštěvě u kamaráda, buď splní nebo odmítnou.



Obr. 2 Hru "Travellino Kids"  je možné vyžít jako pomůcku pro multikulturní výchovu.
 
Samotnému výběru hračky je proto vhodné věnovat patřičnou pozornost. Rodiče by měli vědět, jaká kritéria by hračka měla splňovat a na co by si naopak měli dávat pozor. Při každém výběru by však měli mít na paměti několik základních pravidel pro výběr správné hračky.
 
Hračky pro dítě je možné zakoupit nebo můžeme využít jakékoliv předměty z běžné domácnosti, s kterými si dítě rádo hraje. Cokoliv, s čím si dítě může bezpečně hrát, může být hračka. Často se stává, že právě s těmito věcmi denní potřeby si dítě hraje nejraději.
 
Děti potřebují mít přímou zkušenost s okolním světem pomocí smyslů, aby se o něm mohli dozvědět co nejvíc a právě hračky svým charakterem tuto zkušenost umí zprostředkovat.
 
Schválně si zkuste vzpomenout na některou z Vašich nejoblíbenějších hraček. Zda to byla hračka, kterou jste sami vytvořili nebo zda se jednalo o  hračku, kterou pro vás někdo vytvořil?

Zde naleznete inspiraci pro výběr správné hračky pro Vaše dítě.

 
Odeslat článek známému   Vytisknout